Hjälp för dig som frisör & salongsägare del 3

Vi uppdaterar er på vad som gäller med korttidsarbete samt vad ni på salongen ska tänka på när ni når ut till era kunder genom era digitala kanaler. Har ni frågor kring situationen som vi företagare befinner oss i nu, känner er osäkra på vilka stödpaket som finns och hur de kan användas, så finns Session här för er och det går bra att maila till info@session.nu eller kontakta säljare, så ska vi självklart försöka hjälpa er. I första hand råder dock Session er till att kontakta och ta hjälp av, er ekonomiska rådgivare. 

Läs våra tidigare inlägg om detta:
Del 1
Del 2


Korttidsarbete - individuell grad av arbetstid

För ägare till salong med anställda, har Handels Fackförbund meddelat att salonger som har kollektivavtal, och uppfyllt villkoren (se länk för villkor hos Tillväxtverket här)  kan göra en skriftlig överenskommelse, gällande individuell anpassad  grad av arbetstid, med sitt lokala fackförbund. 

Genom en sådan skriftlig överenskommelse kan man på samma salong ha flera olika grader av arbetstid. Det innebär att det går att ha 40/ 60/ 80 & 100 % i arbetstidsgrad på samma salong. 

Som utgångspunkt, har Handels Fackförbund informerat att de vill göra en sådan överenskommelse så anpassningsbar det går, och stötta företag och anställda.


Så lyckas du med Instagram

Var personlig

  • Det är så mycket roligare att följa ett konto som är personligt jämfört ett konto som är som alla andra. Ett bra sätt att börja är att presentera personalstyrkan på er salong och försök att engagera samt interagera med era följare.

Flödet är ditt digitala skyltfönster

  • Följ en röd tråd med ett snyggt och inspirerande flöde

  • När ni skapar content (bilder & filmer) tänk på att ha ett bra ljus när ni tex. tar kort och redigera alla bilder på samma vis. Använd inte kollage, då det lätt blir rörigt i flödet.

  • Variera ert flöde mellan bilder och filmklipp, samma gäller med de content ni publicerar som förslagsvis kan vara före- och efterbilder på era kunder, nyheter, tips på produkter, tutorials etc.

Planera för att publicera kontinuerligt

  • För att behålla de följare ni har så borde er salong publicera något i alla fall 1-2 dagar i vecka. Stories/ händelser kan man uppdatera oftare, helst något varje dag salongen är öppen.

  • Skapa en plan för att underlätta arbetet med era digitala kanaler. Kanske utse någon på salongen som är ansvarig för att ladda upp content men att alla kan få vara med att bidra med bilder och filmer.

Stories/ händelser 

  • Huvudsyftet är inte att det är den “perfekta” bilden eller filmen

  • Återigen är personlig något som alltid går hem

  • Använd er av de olika funktionerna som Instagram har som GIF, text omröstning etc.

  • Variera mellan filmer, bilder och boomerang

Öka spridning = tagga

  • Tagga era leverantörer och varumärken när ni lägger upp content, både i flödet och stories/ händelser. När ni taggar en leverantörer eller varumärken i stories kan de reposta, alltså dela samma inlägg på deras story, vilket är jättebra då ert konto får större spridning. 

Svante Pettersson